Terapia logopedyczna
Profilaktyka logopedyczna ma na celu zapobieganie powstawaniu wad oraz wspomaganie rozwoju mowy dziecka, między innymi poprzez kształcenie umiejętności: prawidłowego sposobu połykania, odpowiedniego toru oddechowego, a także większej sprawności mięśni biorących udział w mówieniu (p.w. języka, ust, mięśni mimicznych). Nieodzowne dla tego procesu jest także podnoszenie świadomości i kompetencji rodziców w tym zakresie, co ma miejsce na indywidualnych konsultacjach z rodzicami.
Terapia logopedyczna to już usuwanie lub korygowanie zaburzeń powstałych w trakcie rozwoju mowy, a także kształtowanie poprawnej i pięknej mowy, lub czasem po prostu umożliwienie komunikacji. Najbardziej efektywne są systematyczne zajęcia indywidualne. Polegają one na uwrażliwianiu i usprawnianiu pracy narządów artykulacyjnych, rozwijaniu i uwrażliwianiu percepcji słuchowej i wzrokowej, wykonywaniu ćwiczeń ortofonicznych, fonacyjnych, rytmicznych i dykcyjnych, stymulowaniu rozwoju poznawczo-językowego oraz wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dzieci. I tutaj praca logopedy musi być wspierana przez rodziców, bez których terapia jest dużo mniej skuteczna i trwa po prostu dłużej.
W naszym przedszkolu na początku każdego roku szkolnego logopeda przeprowadza diagnozę przesiewową dzieci, po której rodzice otrzymują pisemną informację o zauważonych problemach logopedycznych, a także wskazania na inne badania wynikające z dostrzeżonych kłopotów laryngologicznych, audiologicznych (słuch), pedagogicznych, psychologicznych, neurologicznych itp., jeśli takie zostały dostrzeżone. Oprócz tego logopeda konsultuje się z wychowawcami grup w sprawie dzieci objętych wskazaniami do pracy logopedycznej i przekazuje im na bieżąco informacje z prowadzonych zajęć. Niestety ze względu na liczbę dzieci potrzebujących terapii, a możliwości godzinowe logopedy, w naszym przedszkolu właściwie prowadzone zajęcia należałoby nazwać profilaktyką logopedyczną, ponieważ spotkania odbywają się 1, a w najlepszym razie 2 razy w miesiącu. Aby uzupełnić tę lukę logopeda, zachęca rodziców do spotkań w formie konsultacji, na których jest w stanie przekazać potrzebną wiedzę, a także materiały do treningu w domu. W najtrudniejszych przypadkach logopeda zaleca systematyczną pracę z innym logopedą poza przedszkolem.
Zajęcia prowadzone są przez panią Annę Prokop, magistra Filologii Polskiej i logopedę. Odbywają się we wtorki, w godzinach 9.00-14.00. Mają one charakter indywidualnych spotkań, a ich długość jest dostosowana do wieku dziecka i jego możliwości skupienia się oraz oczywiście do rodzaju zaburzenia mowy z jakim mamy w danym przypadku do czynienia. W tym czasie rodzice mogą również zgłaszać się na konsultacje.Ukończyła studia podyplomowe "Logopedia z Emisją głosu" na Uniwersytecie Łódzkim w 2009 roku. Wcześniej uzyskała tytuł magistra na kierunku filologia polska ze specjalizacją animacja kultury, na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2010 roku prowadzi diagnozę i terapię logopedyczną we własnej firmie LOGOPUNKT, www.logopunkt.pl .
„Jestem logopedą praktykującym od 2008 roku. Logopedią zainteresowałam się gdy jako trzydziestoletnia kobieta zaszłam w ciążę. Logopedia jest niezwykłą nauką zawieszoną gdzieś pomiędzy medycyną, językoznawstwem, pedagogiką, a sztuką aktorską. Ciągle mnie zachwyca i zadziwia. Oprócz rzetelnej, często odświeżanej z tych 4 perspektyw wiedzy, wymaga od adepta przede wszystkim twórczego myślenia. Każda terapia to kontakt z innym człowiekiem, jego pięknem i jego ograniczeniami. To za każdym razem zetknięcie z nowym, nieznanym lądem. Terapeuta musi go rozpoznać i tak pokierować człowiekiem, by ograniczenia związane z mową przestały istnieć na drodze do odpowiedniej dla każdego komunikacji. To jest najważniejsze.
Prowadzę zajęcia zarówno z dziećmi jak i z dorosłymi (po udarach i wylewach). Z dziećmi w czasie terapii bawię się. Z dziećmi trzeba się bawić. W ten sposób bez napięć możemy nauczyć je „co mają” i „jak to wykorzystać, by było lepiej”.
Pozdrawiam Wszystkich Państwa – Anna Prokop